Losowanie kart klasycznych, jakie znajdują się w talii, można użyć do wielu zabaw czy gier. Wybierając opcję z jedną kartą możemy np. wykonywać tyle ćwiczeń danego rodzaju ile wskazuje karta, możemy dodawać kolejno pokazywane karty do siebie lub utrwalać sobie znaki/kolory pokazywane na kartach. Z opcją losowania dwóch kart możemy zagrać online np. w wojnę, dodawać jedną kartę do drugiej, mówić która jest większa lub układać w parach tyle elementów ile pokazuje karta po lewej lub prawej stronie. Poza tym losowanie można wykorzystać na wiele innych sposóbów jakie przyjdą wam do głowy lub do różnych gier karcianych.
Karty znane nam dziś miały swoje początki już w X wieku w Chinach. Karciana talia liczy sobie standardowo
52 karty. Najczęstszym typem kart są typu francuskiego. Występują w nich takie elementy jak:
1. Cyfry od
2 do 10
2. Figury:
-
walet, na którego mówi się też jopek lub giermek to karta z wizerunkiem młodego mężczyzny, księcia lub arystokraty; walet jest najmłodszą z figur karcianych,
-
dama to karta z wizerunkiem kobiety lub królowej, zwykle trzymającej kwiat; dama jest drugą figurą pod względem starszeństwa,
-
król, to karta z wizerunkiem monarchy, zazwyczaj z berłem lub z mieczem w ręce; król jest trzecią, a zarazem najstarszą figurą pod względem starszeństwa,
-
as, to karta, która posiada jeden symbol danego koloru karcianego; as może być traktowany jako najstarsza karta (wówczas będzie to karta 14) lub jako najmłodsza (wówczas będzie to pierwsza karta); as znajduje się wobec tego albo po królu, albo przed 2.
3. Kolory:
-
pik (zwany też wino) to czarny pojedynczy liść,
-
kier (zwany też serce lub czerwień) to symbol czerwonego serca na karcie,
-
trefl (zwany też żołądź) to symbol czarnej trójlistnej koniczyny,
-
karo (zwany też dzwonkiem) to czerwony romb, czerwony diament.
Każda z cyfr i każda z figur ma przypisany jeden kolor. I tak np. jest 2 pik, 2 kier, 2 trefl i 2 karo, 3 pik, 3 kier, 3 trefl i 3 karo, 4 pik... walet pik, walet kier, walet trefl i walet karo, dama pik... itd.
W tradycyjnej talii znajdują się też dwa jokery - czarny i czerwony. Przedstawia on błazna, trefnisia w czapce z dzwonkami. Jokera wykorzystuje się w niektórych grach karcianych, choć może też zastępować kartę o danej wartości lub kolorze jako karta zapasowa. Talia po drugiej stronie ma przeważnie jeden wzór w danym kolorze, najczęściej niebieskim lub czerwonym.